در صورتی که مشکل کم نشدن پینگ تایم و یا گرفتن Packet Loss <= Time Out دارید به این صورت اقدام نمایید
مبحث 1 چک کردن پینگ شبکه داخلی ( از شبکه LAN استفاده کنید )
ابتدا اطمینان حاصل کنید که سیستم شما توسط کابل شبکه به مودم متصل شده است
چون در شبکه های WIFI به دلیل وجود نویز ( انواع فرکانس های رادیویی در هوا ) و موانع در اطراف امکان بالا رفتن پینگ تایم وجود دارد
اگر هم از شبکه های WIFI استفاده مینمایید تا ایپی مودم میبایست پینگ تایم یکسره گرفته تا اطمینان حاصل کنید که شبکه پایدار است
ترجیحا نیز از فرکانس 5 Ghz استفاده نمایید
نحوه گرفتن پینگ تایم در هر سیستم عامل متفاوت است
در سیستم عامل ویندوز با استفاده از Windows Command Prompt <= CMD
برای گرفتن پینگ و باز کردن Cmd کلید Windows+R را فشرده و در پنجره Run عبارت Cmd را تایپ کنید
در Cmd به این صورت تایپ کنید Ping 192.168.1.1 -t ( ایپی مودم )
در لینوکس و سایر سیستم عامل ها با استفاده از برنامه Terminal Emulator
در اینجا خروجی به صورت 1 ms ( 1 میلی ثانیه ) باید باشد در غیر این صورت شبکه شما پایدار نیست
در بعضی از شرایط شاید شما پینگ 1 ms ( 1 میلی ثانیه ) تا مودم داشته باشید ولی در هنگام دانلود پینگ شما تا مودم افزایش یابد
به همین دلیل است که استفاده از کابل LAN اکیدا توصیه میگردد
مبحث 2 بررسی پینگ داخلی یا همان شبکه از مودم تا سرور های ما ( شبکه اینترانت داخل کشور )
مهم ترین متغییر در بالا رفتن پینگ تایم شما بالا رفتن پینگ تایم داخلی شما میباشد
که در صورتی که پینگ شما تا سرور های ما افزایش یابد و یا پکت لاست تا سرور های ما داشته باشید عملا بعد از اتصال نیز وضعیت شما به همین صورت است
برای بررسی و حل مشکل شبکه که مشکل شما دقیقا از کدام روتر یا درگاه اینترنت Adsl شما است باید تا IP سرور های ما Trace گرفته که همان دنبال کردن مسیر دیتا است
توجه : برای دریافت آدرس سرور ها میبایست در پنل کاربری لاگین کنید
برای مثال اگر ip سرور ما 185.8.172.102 باشد باید به این صورت عمل کنیم
برای گرفتن Trace و باز کردن CMD به این صورت عمل میکنیم
در پنجره Run عبارت CMD را تایپ میکنیم پس از باز شدن CMD به این صورت فرامین را وارد میکنیم
Tracert 185.8.172.102
توجه IP ها و درگاه هایی که مشاهده میکنید در هر ISP => سرویس دهنده اینترنت و سیستمی متفاوت است
کم نشدن پینگ تایم تا ایپی مورد نظر
با توجه به عکس بالا مشاهده میکنیم که اینترنتی که سرویس بر روی ان تست شده است مشکل دارد
مشکل نیز به دلیل بالا بودن پینگ تایم داخلی تا سرور های ما میباشد
هر IP و Gateway که در این قسمت مشاهده میکنید یک روتر است که اینترنت شما از انها به ترتیب عبور خواهد کرد
و اطلاعات با عبور از هر ایپی به پینگ تایم ان افزوده خواهد شد تا به ایپی مقصد برسد
حد استاندارد پینگ تایم داخلی در ایران حدود 10 تا 20 میلی ثانیه میباشد
و در صورتی که پینگ تایم شما تا ایپی سرور های ما از حد مجاز افزایش یاید پینگ تایم نهایی شما تا ایپی سرور بازی نیز افزایش پیدا خواهد کرد
دنبال کردن Timeout - Packet Loss
پس از گرفتن Trace شما باید تا هر کدام از ایپی هایی که پنجره Trace به شما داده است پینگ یکسره بگیرید
فرامین پینگ گرفتن نیز به این صورت است Ping IP -t و یا Ping IP -n 50
فرمان Ping IP -t به معنای پینگ یکسره تا ایپی و فرمان Ping IP -n 50 به معنای گرفتن پینگ به تعداد 50 عدد و سپس گرفتن میانگین است
توجه : همانطور که مشاهده میکنید بعضی از درگاهها با علامت * مشخص شده است
این به این دلیل است که فرامین پینگ تایم icmp در بعضی از روتر ها به دلیل امنیت ان بسته میباشد
و شما با توجه به این که هیچ معیاری برای سنجیدن پینگ ان روتر ندارید میبایست از ان عبور کنید
ping 10.70.246.253 -t
ping 10.70.246.49 -t
ping 172.30.64.145 -t
ping 172.30.64.90 -t
ping 46.100.143.177 -t
ping 78.38.240.54 -t
ping 10.201.22.205 -t
ping 10.201.42.6 -t
ping 94.232.169.189 -t
ping 185.8.172.102 -t
در صورتی که با کلیه موارد بالا مشکل شما برطرف نگردید
پس از گرفتن پینگ تایم یکسره تا ایپی هایی که به ترتیب در پنجره Trace به شما داده است در صورتی که تا هر کدام از IP ها Time Out و یا پینگ بالا داشته باشید
میباست ایپی ان را یادداشت و برای بررسی های بیشتر برای ISP خود ارسال کنید
شرح موضوع را نیز به این صورت مطرح کنید که شما تا سرور های داخل کشور مشکل بالا بودن پینگ داخلی و یا پکت لاست دارید
و سرویس دهنده میبایست با بررسی مشکل دلیل این مشکل را پیدا و رفع نماید
در مواردی با تغییر روتیگ و پروفایل شما از سمت ISP مشکلات شبکه داخلی شما رفع میگردد
برای مثال در isp مخابرات پروفایلی به نام پروفایل Fast Path وجود دارد که با تغییر پروفایل اینترنت خود به ان باعث کاهش پینگ داخلی خواهید شد
برای تغییر پروفایل اینترنت نیز میبایست با بخش DSL و رانژه خط اینترنت در ارتباط باشید
در مورد شبکه های بیسیم همچون لینک های رادیویی بهترین کار بررسی و تغییر فرکانس های ارتباط است
موفق باشید